Activitate didactică pentru prevenirea bullyngului în școală
Testul Adevărat sau Fals
Învăţăm împreună cu elevii – Adevărat (A) sau Fals (F)
Obiectivele: elevii trebuie să înțeleagă cât de important este rolul spectatorului în a interveni și chiar opri cazurile de bullying.
Timp alocat: 40-50 minute.
Vârsta: 15-16 ani.
Instrumente necesare: foi cu testul Adevărat sau Fals, creioane, carioci, pixuri.
Pașii necesari: fiecare elev va primi câte o foaie cu testul Adevărat sau fals, timp de 20 minute va alege pentru fiecare afirmație dacă răspunsul este adevărat sau fals incercuind varianta corectă. Profesorul va invita elevii, să-și argumenteze punctele de vedere într-o discuție interactivă iar apoi va citi concluziile cercetărilor privind rolul spectatorului.

Adevărat sau fals?
1. În situația în care doi copii sau un grup de copii se joacă sau se ceartă și aceștia au o forță fizică egală, aceasta nu reprezintă bullying. Adevărat sau Fals
2. De obicei, spectatorii doar asistă când ceilalți elevi sunt abuzați. Adevărat sau Fals
3. Cei mai mulți dintre cei care privesc situații de bullying se simt inconfortabil. Adevărat sau Fals
4. Cei mai multi dintre cei care sunt spectatori nu fac nimic pentru a opri astfel de situații. Adevărat sau Fals
5. Elevii care privesc și nu vorbesc despre fenomenul bullying înrăutățesc lucrurile. Adevărat sau Fals
6. Elevii care râd și încurajează agresorul înrăutațesc lucrurile. Adevărat sau Fals
7. Elevii care încearcă să oprească fenomenul bullying schimbă situația de cele mai multe ori. Adevărat sau Fals
8. Uneori adulții nu opresc fenomenul bullying pentru că nu îl recunosc, ori nu înțeleg că rănește. Adevărat sau Fals
9. Atât copiii, cât și adulții pot învăța să devină spectatori care ajută la stoparea fenomenului bullying. Adevărat sau Fals
10.Din frică să nu devină și ei ținta bullyingului, unii elevi automat devin martori pasivi ai fenomenului. Adevărat sau Fals
11. Bullyingul poate fi provocat de insuficiența interesului cadrelor didactice de a gestiona asemenea situații. Adevărat sau Fals
12. Profesorii deseori depistează doar bullyingul fizic și consideră că un dialog cu agresorul și niște scuze aduse celui agresat pot îndrepta situația. Adevărat sau Fals
Interpretarea testului “Adevărat sau Fals”
Testul a fost aplicat clasei a IX a
– Între 80% și 90% dintre elevi au afirmat că nu a fost plăcut să privească cazurile de bullying și nu s-au simțit confortabil privind.
– Când spectatorii privesc fără a interveni, înrăutățesc lucrurile pentru că oferă audiență agresorului.
– Dacă spectatorii râd, îl încurajează pe agresor să continue.
– Spectatorii se tem adesea că nimeresc și ei în pielea victimei și atunci se alătură agresorului.
– Când martorii se alătură agresorului aceștia împrumută comportamentul acestuia, sau uneori pot deveni și ei afectați moral, prin faptul că se simt vinovați că nu au intervenit (trauma martorului).
– Profesorii/adulții, de obicei, nu observă fenomenul bullying pentru că de cele mai multe ori se întâmplă în zonele unde nu există supraveghere din partea acestora, dar bullyingul subminează întregul sistem educațional, provocând o tensiune generală în instituție.

Sursă: Profesor Fodor Ramona Monica
Cosmina Prața
Comentarii (0)