Reforma în domeniul evidenței populației este o necesitate impusă de mobilitatea accentuată a persoanelor fie în interiorul țării, fie peste granițele ei. Nu de puține ori în mass-media au ajuns situații care arătau clar felul prin care românii eludează legea referitor la reședința lor, pentru a obține diferite beneficii: posibilitatea înscrierii copiilor la școala aleasă de părinți, alta decât cea arondată adevăratei reședințe a familiei sau înscrierea a unui număr exagerat de persoane la o singură adresă, printr-o înțelegere pecuniară între proprietar și cel care obține viza de ședere la acea adresă. Și acestea doar două situații. Acest fenomen este o caracteristică a mediului urban, a centrelor mari dar și a orașelor situate pe granițele țării.
În acest sens, deputatul PSD, Viorel Sălan a venit cu o soluție legislativă: un proiect de lege aflat în proces de legiferare în Parlamentul României și aprobat de Senat, care după declarația deputatului „stabilește, între altele, și reglementări care responsabilizează cetățenii pentru a se pune în legalitate cu domiciliul sau reședința la adresa la care locuiesc efectiv. Demersul nostru este susținut de peste 120 de parlamentari din toate partidele politice. Desigur această inițiativă legislativă reprezintă un progres real față de circumstanțele actuale. Dar, în același timp, sunt perfect conștient că mai există și alte probleme care necesită noi soluții juridice.”
Anul 2023 va fi un an de referință pentru activitatea de evidență a persoanelor. Este ultimul an în care se mai eliberează cartea de identitate și anul în care se trece la generalizarea emiterii cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple, documente mai ușor de purtat, având dimensiuni mai mici și mai greu de falsificat.
Obiectivul Ministerului Afacerilor Interne este foarte ambițios, dar proiectul este atât de complex încât nu vor lipsi dificultățile.
Câteva precizări ne-a oferit deputatul PSD Viorel Sălan, secretarul Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Camera Deputaților:
“Prima dificultate o intuiesc deja. Pe cărțile electronice de identitate domiciliul persoanei nu va mai fi tipărit, ci va fi inclus doar în datele de pe CIP pentru a evita preschimbarea cărții de identitate la schimbarea domiciliului. Dar Registrul Național de Evidență a Persoanelor nu poate funcționa în sistem deschis.
Ca urmare, cetățenii nu-și vor mai putea dovedi domiciliul în relațiile directe, nici în relațiile cu persoane juridice private, nici în cele cu agenții economici publici sau privați și nici chiar în relațiile cu autoritățile și instituțiile publice, până când acestea nu-și vor crea propriile sisteme informatice adecvate.
Dată fiind amploarea reformei structurale a domeniului Evidenței Populației din acest an, cu certitudine că vor apărea în timp și alte inadvertențe ale cadrului juridic. Toate vor trebui soluționate legislativ. Scopul final al acestor eforturi este cetățeanul și simplificarea vieții lui în relația cu toate instituțiile statului”.
Cosmina Prața
Comentarii (0)