Diverse

Recomandarile ANCOM pentru comenzile online de Black Friday

todaynoiembrie 4, 2024 14

Background
share close

În perioada dedicata ofertelor promotionale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrari intarziate ale produselor achizitionate online sau tentative de frauda la livrarea coletelor. ANCOM recomanda utilizatorilor sa acorde o atentie sporita optiunilor si conditiilor de livrare, precum si autenticitatii informatiilor de-a lungul intregului proces de achizitie online.

Recomandari privind livrarea produselor achizitionate online de Black Friday

Volumul crescut de achizitii de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activitatii de curierat din Romania. In aceasta perioada, avand in vedere numarul mare de comenzi, este posibila aparitia unor intarzieri la livrarea coletelor sau a deteriorarii sau pierderii acestora in timpul transportului.  

Atunci cand fac comenzi online, utilizatorii ar trebui sa acorde o atentie sporita ofertelor propuse de comercianti si sa verifice urmatoarele aspecte:

  • optiunile de livrare oferite de magazinul online. Utilizatorii pot lua in calcul sa solicite servicii suplimentare de siguranta, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarata;

  • modalitatile de livrare a bunului (la adresa, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);

  • modalitatile de plata a bunului la livrare (numerar sau POS);

  • termenul de livrare, care poate fi mai mare decat in alte perioade ale anului;

  • daca se ofera livrarea la usa a unor produse voluminoase (mobila, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezinta prestarea unui serviciu postal, ci a unui serviciu de transport marfa;

  • daca ambalajul coletului livrat prezinta urme de deteriorare, caz in care se poate solicita intocmirea unui document in care sa fie specificata starea ambalajului sau se poate refuza coletul;

  • identitatea expeditorului, in special in cazul in care contravaloarea bunurilor este achitata furnizorului de servicii postale (bunuri expediate prin serviciul contra ramburs).

Atentie la tentativele de frauda!

In contextul in care mediul online este din ce in ce mai expus fraudelor, pentru a determina cat de sigura este achizitia online de produse, ANCOM si Directoratul National de Securitate Cibernetica recomanda cumparatorilor sa acceseze scamadviser.com pentru a verifica daca magazinul online este real si daca produsele vandute sunt autentice.

ANCOM atrage atentia utilizatorilor sa nu raspunda mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii postale prin care se solicita accesarea unui link si completarea de informatii personale (de exemplu, numarul cardului bancar) necesare livrarii unui colet. Daca utilizatorul a fost victima unei inselaciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar sa informeze furnizorul de servicii postale si sa se adreseze organelor de politie pentru inceperea investigatiilor.

In plus, in cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomanda ca inainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul sa se asigure ca ei sau un alt membru al familiei au facut o astfel de comanda online. 

Ce, cum si unde reclami

In situatiile in care intampina probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar si eficient ca utilizatorii sa se adreseze, in primul rand, magazinului online. Mai multe detalii despre livrarea comenzilor online sunt disponibile aici.

In lipsa unei solutionari amiabile de catre magazinul online, consumatorii se pot adresa:

In cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, solutionarea reclamatiilor se desfasoara conform mentiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.

Pentru orice reclamatie ulterioara este important ca utilizatorii sa pastreze toate documentele care pot dovedi achizitia facuta (factura, bon fiscal, formularul de livrare etc.).

ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii postale implicat in livrare sa reia livrarea coletului returnat, fara costuri de expediere, sau sa ofere eventuale despagubiri ca urmare a modului in care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate insa analiza si, dupa caz, sanctiona conduita furnizorului implicat in livrarea bunului din perspectiva legislatiei din domeniul serviciilor postale. Astfel de incalcari pot fi semnalate Autoritatii aici.

 

 

 

 

Sursă: ANCOM

 

 

 

Cosmina Prața

Scris de radiocolor

Rating

Postari anterioare

Actualitate

4,71 % – rata şomajului înregistrat în evidenţele AJOFM Hunedoara în luna septembrie 2024

La sfârșitul lunii septembrie 2024, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Hunedoara erau înregistrați 7.214 șomeri (din care 3.966 femei), rata șomajului fiind de 4,71 %. Comparativ cu luna precedentă, când rata șomajului a fost de 4,66 %, în această lună acest indicator a înregistrat o creștere de 0,05 pp. Din totalul de 7.214 persoane înregistrate în evidențele AJOFM Hunedoara, 2.131 erau beneficiari de indemnizaţie de şomaj, […]

todaynoiembrie 4, 2024 18

Comentarii (0)

Lasă un răspuns

0%